Danskerne sender næsten halvdelen af deres online tøjkøb retur
Vores byttevaner er fulgt med over på nettet.
Tendensen ses hos Boozt.com, som i 2015 fik næsten 40 pct. af alle solgte varer retur, fra folk der ønskede en ny størrelse, en anden farve eller blot pengene tilbage.
Hos Boozt.com rynker man ikke på næsen af den høje returrate – i stedet ser man det som et godt tegn for nethandel-branchen, skriver virksomheden.
- Vi elsker returvarer, og vi er glade for, at det er blevet en lige så naturlig del af nethandel at returnere sine varer, som det har været i de fysiske butikker de seneste mange år. Det tyder på, at danskerne i højere grad har fået øjnene op for, hvor nemt det er at købe tøj over nettet. Jeg synes ikke, der er nogen grund til at blive irriteret over det – tværtimod. Vi glæder os over, at danskerne for alvor har taget online-shopping til sig, med alt hvad det indebærer, siger Hermann Haraldsson, administrerende direktør hos Boozt.com.
Ifølge Boozt.com køber kunderne typisk tre-fire items, hvor et til to stykker tøj ofte sendes retur. Det er især kvinderne, som har rykket prøverummet hjem i stuen. De sender mere end 40 pct. af varerne retur, mens tallet for mænd og børn er hhv. over 22 pct. og 10 pct.